Efter nogle fagmæssigt pauvre år på skolebænken droppede Mikkel Steffensen studierne og sagde goddag til livet som selvstændig. Kun med egne erfaringer som ledestjerne og Google som kilde til viden har han skabt et bureau i sund vækst.
Skibhus: - Hvor er det her dog fuldkommen ligegyldigt.
Med en vis portion mistro sidder Mikkel Steffensen under en markedsføringsøkonom-lektion og lytter meget lidt imponeret til sin lærer en formiddag i 2014.
Han kunne nok ikke nære mindre respekt for de ord, der fylder klasselokalet, og som den daværende elev stadig den dag i dag kan repetere som hang hvert bogstav med blodrøde, lysende versaler foran ham.
- Han stod i ramme alvor og sagde, at Facebook var en døgnflue. Det blev han i øvrigt ved med at sige. Nu er det en fuldstændigt altafgørende platform for, at virksomheder som vores tjener penge. Det var meget svært at tage seriøst.
Mikkel Steffensen træffer, hvad der for nogen ville være en drastisk beslutning. Men ikke for ham. For mange splinter i skolebænken gjorde valget nemt.
Han dropper ud inden eksaminerne og drager af sted på livets vej. I sin bagage har han hverken diplom eller karakterer. Kun troen troen på egne evner og foragt for uddannelsen følger med ham.

- Om jeg fortryder, jeg droppede ud. Nej, det gør jeg sateme ikke. Jeg lærte intet på uddannelsen, jeg ikke kunne søge mig frem til på Google. Det mener jeg, jeg har bevist
-
Facebook har 2,2 milliarder brugere. Det gør Facebook til den ultimativt største platform indenfor sociale medier.70 procent af danskerne i alderen 16 til 89 år har en profil.
Firmaers digitale markedsføring sikrer hvert år Facebook en klækkelig indtjening - og for hvert år der går vokser reklamemilliarderne.
I 2014 havde Facebook et overskud på 19 millliarder kroner ud af en omsætning på 84 milliarder. Voksende reklameindtægter på 53 procent fra året før tog en stor del af æren.
Makeitmedia bruger hovedsageligt Facebook til markedsføring.
Læs mere om bureauet på makeitmedia.dk
Vækst
Marts 2017 vil om nogle år måske stå som den vigtigste milepæl i Mikkel Steffensens liv. Her grundlagde uddannelses-udbryderen social media-bureauet Makeitmedia.
Siden da har han ikke kigget sig tilbage.
- Det går fremad. Fra at være én er vi nu fire mand. Det må være et godt vidnesbyrd om vores succes, siger ejeren, der i foråret hentede Emil Jørgensen, en tidligere folkeskolelærer, ind og gjorde ham til medejer.
- Jeg blev fodret med ligegyldige teorier, så det er mig underordnet, hvad en person har af uddannelse. Hvis jeg skal ansætte nogen, behøver de ikke være cand.merc eller cand.hvad-som-helst - jeg vil se, hvad de kan. Erfaringen vægter højere end uddannelse, siger han.
Fra en gratis kontorplads i Cortex Park sad Emil Jørgensen og arbejdede online med forskellige forretningskoncepter, og da de to mænds veje krydsede hinanden, kunne de begge se fordelen i et samarbejde.
- Det kan godt blive lidt trægt at sidde med det hele selv, så vi puljede kompetecerne og har siden delt glæderne og sorgerne. Det går helt godt, siger Mikkel Steffensen med et smil.
Forældet uddannelse
I et samfund, hvor alle unge mennesker bliver overlæsset med forvisninger om, hvor vigtigt, det er at tage en uddannelse, kunne Mikkel Steffensen godt mærke en skepsis fra den nære omverden for sin beslutning.
Al den spot og hån, som dengang fulgte i kølvandet på udannelsesfarvellet, er dog forstummet. For Mikkel Steffensen har aldrig truffet et bedre valg.
- Om jeg fortryder, jeg droppede ud. Nej, det gør jeg sateme ikke. Jeg lærte intet på uddannelsen, jeg ikke kunne søge mig frem til på Google. Det mener jeg, jeg har bevist, siger han, og uddyber.
- Uddannelse betyder ikke noget i det her fag. Alt rykker så hurtigt digitalt. Grundtanker- og teorier holder ved, men alt andet kan man ikke skrive lærebøger om. Det, du lærte i går, kan være ubrugeligt i morgen. Så når du driver din egen virksomhed, skal du alligevel konstant forholde dig til den dynamik, der er i markedet og kan ofte glemme alt om det, der engang var ledetråden. Ellers sakker du bagud.
Facebook er gud
Makkerparret sidder i det aflange forhenværende TDC-domicil overfor Changs baner på Kochsgade og styrer slagets gang.
Deres eksistens beror i øjeblikket på Facebooks velbefindende.
- Det er der, vi hovedsageligt markedsfører vores kunder og deres produkter. Det er der, forbrugerne er. Hele vores forretning ville dø, hvis Facebook drejede nøglen. Men det forventer vi ikke sker i et hurtigt snuptag, som det ser ud i dag, siger Mikkel Steffensen, hvis kundekreds favner bredt.
- Der er mange brancher - restauranter, advokater, frisører, sommerhuse, industri, bilforhandlere, diverse webshops, Tinderbox H.C. Andersen Festivals, remser de to medejere op i kor.
- Og så står vi til at skulle markedsføre for en bank. Der er nok at lave, siger Emil Jørgensen, der sammen med partneren ikke er beskeden med henblik på sin kurs for firmaet.
- Vi sigter efter, at Makeitmedia indenfor en overskuelig fremtid vil være det største bureau vest for Storebælt. Og på et tidspunkt det største i landet.
Læs mere om firmaet på www.makeitmedia.dk